Chirurgie klaar! - Reisverslag uit Floreşti, Moldavië van Arnold Rijn - WaarBenJij.nu Chirurgie klaar! - Reisverslag uit Floreşti, Moldavië van Arnold Rijn - WaarBenJij.nu

Chirurgie klaar!

Door: Arnold van Rijn

Blijf op de hoogte en volg Arnold

05 Juni 2012 | Moldavië, Floreşti

Vandaag hebben wij er hard aan getrokken om 1e hulp poli af te krijgen.
Want het moeder en kind gebouw welke Jan en ik tussendoor even hebben bezocht brengt veel werk met zich mee.
Maar goed dat is pas morgen.
Vandaag hebben Wietze en Constantijn het soldeerwerk voor hun rekening genomen. Jo, bedankt voor de wijze lessen aan Wietze.
Cosmin en Slavic hebben in de balken de 8mm aansluitingen gemaakt.
Jan en ik hebben afnamepunten geplaatst en de balken gesloten.
Wat ons opvalt en het lijkt er op dat het ijs is gebroken de medewerkers ons erg in de watten leggen. Krijgen bijna volledige maaltijden aangeboden.
Zo waren wij vanmorgen amper aan het
werk of wij werden meegesleept naar de afdelings keuken om te eten met een lekkere kop thee.
Om 11.00 naar de keuken waar wij getracteerd op gebakken eieren,worst met yogurt.
Om 14.00 uur kippensoep met een gefrituurde kippen poot met aardappelpuree en salade.
Het kan niet op.Het lijkt wel of wij er uitgehongerd uitzien.
Als dit zo doorgaat dan zitten er over een week een paar kilootjes er aan.
Of onze vrouwen daar zo blij mee zijn dat vraag ik me af.
Maar goed de komende dagen zullen wij het er wel weer aflopen. Want moeder en kind gebouw is veel trappenlopen. Ons werk staat gepland op 3 verdiepingen zonder een lift.
Hoppelijk wordt het wat minder warm. Want vandaag was het weer over de 30 graden. Morgen wordt het wat koeler is voorspelt.
De stemming zit er goed in onder elkaar. Het leuke is dat Slavic erg betrokken is bij onze uitvoering.

• 05 Juni 2012 - 18:15

Maria:

Ha harde werkers, wat goed dat jullie de chirurgie al klaar hebben. Dat warme weer mag je wel hierheen sturen hoor, alhoewel het hier vandaag ook heel zonnig was met lage temperatuur. Dat eten lijkt mij gezond hoor, kip is mager, maar lust jij dat wel kip? Jan eet altijd zijn vingers erbij op. Nu lekker slapen en morgen een nieuwe start in Moeder en Kind gebouw. Zet hem op.

• 05 Juni 2012 - 18:29

Truus Koster:

Hallo Arnold en mannen van het Urgenta team
    Wat geweldig dat het tempo er zo in zit. Ondanks alle maaltijden die jullie (moeten) verorberen. Want het is altijd weer lastig om neen te zeggen, als mensen je een plezier denken te doen met iets lekkers.
    Het zet je bijna op het verkeerde been, al die maaltijden. Maar hun gasten mag het aan niets ontbreken, is de mentaliteit. En helemaal de gasten, zoals jullie, die komen helpen om de grote verbeteringen aan te brengen in het ziekenhuis. Top te lezen, dat Slavic blijkbaar meehelpt en betrokken is. Ik wens jullie morgen weer een goede werkdag en doe vooral ook de hartelijke groeten aan Vera. Vertel haar maar, dat ik een dezer dagen mijn tweede kleinkind ga krijgen.
    Het allerbeste en groet uit Hilversum,
    Truus Koster, sttichting MAX Maakt Mogelijk

• 05 Juni 2012 - 18:41

Bianca Maier:

die lekkere maaltijden hebben jullie verdiend, harde werkers!!! goed bezig!

• 05 Juni 2012 - 19:53

Jo En Doortje:

De 1e hulp poli klaar,top hoor.
    Ook fijn dat jullie met lekkere maaltijden verwend worden,hoort toch bij het harde werken!
    Een goed begin met moeder-kind gebouw!Fijn dat temperaturen wat lager worden. Groeten v jullie allemaal Jo-Doortje.
    P.s Elke dag 'n verslag dan blijven we op de hoogte

• 05 Juni 2012 - 22:27

Judith:

Wat goed! Gaat zoals gepland was. Fijn dat het geen 30 grade meer is. Liefs martijn
    , Judith en de kinderen.

• 06 Juni 2012 - 06:36

Fimke:

Heren, jullie moeten je niet zo volproppen, straks komen jullie als tonnen het vliegtuig uit rollen :-) Nee hoor, geniet ervan. Ben blij te horen dat men zo goed voor jullie zorgt en ook dat jullie het eerste project al afgerondt hebben. Petje af hoor! Vandaag regen, hoorde ik. Dat had nu ook weer niet direct gehoeven, maar goed, het zal hierdoor vast enigszins afkoelen.

• 06 Juni 2012 - 14:44

Jan Van Den Berg:

Dag Arnold en team
    Het loopt weer gesmeerd merk ik. Nog even een vraagje: welk type compressor voor de CSA raden jullie mij aan? Op jullie advies wil een aparte kopen voor de CSA. Gaarne capaciteit en type aanbeveling.

Hartelijke groeten Jan

Verslag uit: Moldavië, Floreşti

Moeder en Kind kliniek Floresti

Het is weer zover.
De Stichting Werkgroep Urgenta zal in de maand Juni opnieuw naar Floresti, Moldavië, afreizen om voor de Stichting Max Maakt Mogelijk en Project Hope de 1e hulp poli en het Moeder en kind kliniek voorzien van de medische perslucht en zuurstof systemen.
Dit is de 2e fase van de 3 fases die wij uitvoeren. De 3e fase zal plaatsvinden in het najaar van 2012. De 1e fase is uitgevoerd in mei 2011.
Aanvankelijk zouden wij met 7 personen deze klus klaren. Helaas heeft één van ons vanwege zijn gezondheid moeten afhaken.
Maar wij gaan er weer met veel enthousiasme tegen aan.
Op de 1e hulp is de renovatie afgerond met ondersteuning van MMM en P. Hope. Wij gaan daar de medische perslucht en zuurstof naar toe brengen. Mei vorig jaar is de aanvoer leiding tot op de afdeling gebracht.
Later dit jaar wordt er een complete sterilisatie afdeling in gericht onder de enthousiaste leiding van Jan van den Berg,Project Hope. Wij brengen er alvast de perslucht er naar toe.

In het Moeder en Kind gebouw starten wij met het aanleggen van het leiding systeem tot aan de OK en verpleeg kamers. Later in het jaar wordt deze kliniek gerenoveerd aangestuurd door MMM en P. Hope.
De verwachting is in november de lucht compressor en het zuurstof station te kunnen plaatsen na de renovatie oplevering.
Het totale project wordt door Max Maakt Mogelijk en Project Hope gefinancierd.

Wij overnachten in Casa Max in Capresti.Een dorp 25 km van het ziekenhuis verwijderd. Waar Vera, de directeur van het verzorging centrum, ons opnieuw zal verwelkomen.

Ons team bestaat dit keer uit:
Jan Scheerder,Wietze Bles, Constantijn Eekhout, Cosmin Costea, Motricala Slavic en ik zelf Arnold van Rijn.