Wauw wat een mooi project - Reisverslag uit Floreşti, Moldavië van Arnold Rijn - WaarBenJij.nu Wauw wat een mooi project - Reisverslag uit Floreşti, Moldavië van Arnold Rijn - WaarBenJij.nu

Wauw wat een mooi project

Door: Arnold van Rijn

Blijf op de hoogte en volg Arnold

07 Juni 2012 | Moldavië, Floreşti

Heerlijk om toch te mogen deelnemen aan een project welke andere mensen in staat stelt kinderen van 0 tot 18 jaar te helpen bij hun ziekte.
Vandaag de gehele dag op Pediatrie afdeling gewerkt. Leidingen en balken aangelegd met 6 gemotiveerde vrijwilligers.
Wat ben ik toch in bevoorrechte positie dit te mogen doen en meemaken. Het klinkt misschien voor ieder die dit leest een beetje zweverig maar zo voel ik het nu eenmaal.
Wij hebben in westeuropa zo veel en hier is zo weinig. Dat ik mij er soms voor schaam een westeuropeaan te zijn.
Er wordt gesproken over een crisis in het westen maar de echte crisis is onder andere hier in Moldavie.
Ik blijf mij inzetten voor onze projecten omdat ik vandaag weer eens te meer zie hoe nodig ze zijn.
Kinderen die binnen worden gebracht, door radeloze ouders, die niet weten wat hun kind mankeert.
Dat is natuurlijk niet zo vreemd.Ook in ons land gebeurt dit dagelijks. Maar wij hebben alle zorg, techniek tot onze beschikking.
Hier wordt er nauwelelijks beschikt over de techniek die bij ons zo van zelfsprekend is.
De artsen doen hun uiterste best om in de eerste plaats het kind te helpen en daarnaast de ouders gerust te stellen.
Ons werk het realiseren van een zuurstof- en persluchtnet geeft de arts de mogelijkheid meer te kunnen betekenen voor het patientje.

Wauw wat mooi!

• 08 Juni 2012 - 04:55

Bart Uit Lunetten:

Wauw, wat een geweldig werk doen jullie!!! Niks Zweverig hoor!!! Je schoonmoeder kan trots zijn op je, Arnold!!!

• 08 Juni 2012 - 05:38

Dave Van Den Berg:

Arnold en collega's,
    Goed om te lezen dat jullie je blijven inzetten voor dit gebied. Weet uit ervaring dat het goed voelt om mensen te kunnen helpen die "niets" hebben.

Het werk wat jullie maken ziet er erg netjes en verzorgd uit.
    Ga zo door.

Groetjes Dave

• 08 Juni 2012 - 05:57

Maria:

Dit is dus een van de reden, waarom we zo trots op jullie zijn, ik weet ook hoe jij je voelt Arnold, dit maak ik in Indonesië ook zo mee.
    Ga zo door, dan maak je heel veel mensen blij.

• 08 Juni 2012 - 06:10

Koos :

Nogmaals mijn waardering voor alle energie en inzet die jullie in het project steken, alle lof,ga er vooral mee door om deze mensen toch wat meer toekomst perspectief te geven.

• 08 Juni 2012 - 06:20

Eef:

Met bewondering lees ik toch weer je verslag. Gelukkig zijn er toch vrijwilligers zoals jij die zich inzetten en de kennis en kunde hebben om dit soort problematiek aan te kunnen pakken en een steentje bij te kunnen dragen.

• 08 Juni 2012 - 06:48

Fimke:

Arnold, wat een fijn verslag om te lezen. Ik kan niet genoeg zeggen hoeveel respect en bewondering ik voor jullie heb. En ja, het is voor ons thuisblijvers vervelend om onze partners te moeten missen, maar dat is maar even. De mensen daar missen zoveel meer, ze hebben zoveel nodig. Wij zijn hier in het Westen vreselijk verwend, als je het gaat vergelijken met de omstandigheden aldaar. Gelukkig zijn er mensen als jullie die willen en kunnen helpen.

Groetjes, natuurlijk ook namens mijn moeder Doederina
    Fimke

• 08 Juni 2012 - 12:44

Gevoel Van Rijkdom :

Arnold, we begrijpen goed wat je bedoeld. Het gevoel van rijkdom overvalt ons ook wanneer we in WestAfrika rondlopen. Ziekenhuizen en scholen zonder enige voorziening. Ook beseffen we dan dat we in Nederland vaak ondankbaar zijn, terwijl we elke dag (gevarieerd)te eten hebben. Terwijl maaltijden daar doorgaans uit (als ze geluk hebben, slechts 1 maaltijd per dag) uit enkel rijst met soms viskoppen bestaat

• 08 Juni 2012 - 14:11

Ingrid:

Hallo Arnold,
    Wat heerlijk om weer een verslag van je te lezen. Weer hard werken, samen met de anderen, om iets met onze welvaart en kennis voor anderen te kunnen betekenen. Daar krijg je weer energie van dat geloof ik zeker. Geniet en maak een hoop mensen blij , dat maakt jezelf ook blij.
    groeten,
    Ingrid

Verslag uit: Moldavië, Floreşti

Moeder en Kind kliniek Floresti

Het is weer zover.
De Stichting Werkgroep Urgenta zal in de maand Juni opnieuw naar Floresti, Moldavië, afreizen om voor de Stichting Max Maakt Mogelijk en Project Hope de 1e hulp poli en het Moeder en kind kliniek voorzien van de medische perslucht en zuurstof systemen.
Dit is de 2e fase van de 3 fases die wij uitvoeren. De 3e fase zal plaatsvinden in het najaar van 2012. De 1e fase is uitgevoerd in mei 2011.
Aanvankelijk zouden wij met 7 personen deze klus klaren. Helaas heeft één van ons vanwege zijn gezondheid moeten afhaken.
Maar wij gaan er weer met veel enthousiasme tegen aan.
Op de 1e hulp is de renovatie afgerond met ondersteuning van MMM en P. Hope. Wij gaan daar de medische perslucht en zuurstof naar toe brengen. Mei vorig jaar is de aanvoer leiding tot op de afdeling gebracht.
Later dit jaar wordt er een complete sterilisatie afdeling in gericht onder de enthousiaste leiding van Jan van den Berg,Project Hope. Wij brengen er alvast de perslucht er naar toe.

In het Moeder en Kind gebouw starten wij met het aanleggen van het leiding systeem tot aan de OK en verpleeg kamers. Later in het jaar wordt deze kliniek gerenoveerd aangestuurd door MMM en P. Hope.
De verwachting is in november de lucht compressor en het zuurstof station te kunnen plaatsen na de renovatie oplevering.
Het totale project wordt door Max Maakt Mogelijk en Project Hope gefinancierd.

Wij overnachten in Casa Max in Capresti.Een dorp 25 km van het ziekenhuis verwijderd. Waar Vera, de directeur van het verzorging centrum, ons opnieuw zal verwelkomen.

Ons team bestaat dit keer uit:
Jan Scheerder,Wietze Bles, Constantijn Eekhout, Cosmin Costea, Motricala Slavic en ik zelf Arnold van Rijn.