Dag 1 Oncologisch Instituut Chisinau Moldavië. - Reisverslag uit Chisinau, Moldavië van Arnold Rijn - WaarBenJij.nu Dag 1 Oncologisch Instituut Chisinau Moldavië. - Reisverslag uit Chisinau, Moldavië van Arnold Rijn - WaarBenJij.nu

Dag 1 Oncologisch Instituut Chisinau Moldavië.

Door: Arnold van Rijn

Blijf op de hoogte en volg Arnold

06 Oktober 2014 | Moldavië, Chisinau

Op het programma stond: start van operatie blok 2 op de 8e verdieping. Na begroeting door de heer Rangu en mevrouw Dr. Mindruta onze gereedschappen en materialen uit onze opslag naar de 8e verdieping geloodst. Ja, met recht geloodst. Het operatie centrum draait op volle toeren en het is hilarisch om te zien het verkeer rond de liften. Er zijn 4 personen liften voor 4- 6 personen. Daar dringen zich de mensen voor die naar hun afdeling willen. Niemand wacht op zijn beurt. Wie het eerst komt het eerst maalt. Dan de patiënten bedden liften zijner 2 maar over bezet. Want de patiënten dien naar het operatie centrum moeten op de 8e en de 9e verdieping vanuit de lager gelegen beddenverdiepingen. Verdringen zich met hun begeleiders voor de 2 liften. Om er dan tussen te komen, met overredingskracht dat ook wij wel eens naar boven willen met onze spullen. Wordt niet altijd even goed ontvangen. Maar goed wij zijn buitenlander en verstaan toch niet alles wat zij zeggen. Zij trouwens ons ook niet.
Maar goed het is ons toch eindelijk gelukt. Het operatie blok was geheel voor ons vrij gemaakt. Zoals George Hille, onze coördinator, enige weken ook zo heeft afgesproken. Wij hebben dit keer zelfs een heuse planning gemaakt. Ja, wij worden nog eens er professioneel in dit soort zaken. Het mooie van onze ploeg is dat één ieder zijn taak direct oppakt en voor wij het zelf beseften waren wij om 09.30 al volledig aan het werk. Meestal is zo’n eerste dag en dag van veel praten met de artsen en anderen en weinig werken.
Natuurlijk kwam het hete hangijzer van onze balken nu wel of niet om de tegelwanden direct aanbrengen op tafel. Zij hadden gisteren, op zondag, opnieuw met elkaar gesproken over het wel of nietes verhaal. Nu moet je weten dat wij al maanden terug dit probleem hebben getakeld in een voorstel welke door George Hille enige weken terug tot in de treuren heeft uitgelegd hoe wij het gaan doen. Daar was het Hoofd van de operatie kamers het niet mee eens.
Wij hebben voorgesteld i.v.m. de renovatie in de naaste toekomst de tegelwanden ter hoogte van onze aan te brengen balken de tegels worden verwijderd en vlak worden gestukadoord. George heeft ons vorige week nog verzekerd dat het nu allemaal goed komt. Zaterdag hebben zij zelfs nog een aantal foto’s gezonden met de uitsparringen er op.
Maar het is bij 1 operatie kamer gebleven. Zij willen het niet op deze wijze. Motivatie? Zij zijn bang dat de keren rond de planken zodanig gaan vervuilen dat dit de hygiëne van het operatie centrum in gevaar brengt. Nee zij hebben een ander voorstel. De renovatie van het operatie centrum vind wel plaats op een later tijdstip maar de wanden blijven staan. Over de tegelwanden wordt een kunststof aangebracht. Een systeem wat wij in onze ziekenhuizen ook wel gebruiken maar dan op vloeren en de vloeropstanden. Ondanks alle energie van onze zijde om een goede oplossing te bieden. Is er nu een keuze gemaakt waar wij ons maar bij hebben neergelegde.
Al met al hebben wij tot 18.00 vanavond gewerkt en goede vooruitgang bereikt.

• 06 Oktober 2014 - 20:02

Doederina:

Hè mannen, al weer goed begonnen lees ik. Toch fijn die medewerking van iedereen ☺️
    Maar wel super dat jullie al zo snel aan het werk zijn. Suk6

• 06 Oktober 2014 - 21:04

Maria:

Wat een doorzettingsvermogen hebben jullie en goed dat jullie met elkaar zijn overeengekomen. Nu maar weer alles goed aansluiten, zodat er geen calamiteiten ontstaan. Goed werk mannen ga zo door

• 06 Oktober 2014 - 21:43

Ineke:

Fijn, weer zo'n dagverslag :)! Veel succes en ook plezier met elkaar! Groeten, Ineke & Pim

• 07 Oktober 2014 - 08:09

Constantijn:

Lekker frustrerend zo'n lift situatie, en o zo herkenbaar... :)

• 07 Oktober 2014 - 09:13

Doortje :

Na wat geharrewar aan de start,knap v jullie samen.
    Toy-toy v komende dagen,komt vast goed

• 07 Oktober 2014 - 10:27

Fimke:

Sjonge jonge, wat een gedoe allemaal en dat op zo'n eerste dag. Gelukkig hebben jullie er inmiddels ervaring mee en komt er altijd een oplossing. Toppers zijn jullie!