Uitleg project - Reisverslag uit Chisinau, Moldavië van Arnold Rijn - WaarBenJij.nu Uitleg project - Reisverslag uit Chisinau, Moldavië van Arnold Rijn - WaarBenJij.nu

Uitleg project

Door: Arnold van Rijn

Blijf op de hoogte en volg Arnold

13 Oktober 2014 | Moldavië, Chisinau

Ik kreeg meerdere vragen over wat wij nu eigenlijk doen.
Welnu hierbij de informatie.

Wij bouwen in het Onlogisch Instituut, de stad Chisinau, Moldavië een medisch gassen net. In het operatiecentrum en intensieve care.
De medische gassen die worden aangelegd zijn zuurstof, medische perslucht en koolzuur.
Het operatiecentrum is verdeeld over de 8e en de 9e verdieping. Bestaande uit 20 operatiekamers in totaal.
In elke operatie kamer wordt een paneel aangebracht waar de zuurstof en medische perslucht naar toe wordt gebracht. Middels een medischkoperleidingnet variërend in diameters van 22, 15, 12 en 8 mm.
Het koper is van binnen gecoat om vervuiling te voorkomen. Op het operatie centrum 9e verdieping is ook aan het paneel het medisch koolzuurgas toe gevoegd. Elke operatie kamer heeft 2 zuurstof en 2 perslucht aansluitingen en op 9e verdieping is daar nog 1 koolzuur aansluiting aan toegevoegd.
Deze aansluitingen noemen wij afnamepunten.
Je bent vast wel eens in een ziekenhuis op bezoek geweest of er zelfs in gelegen. Aan het hoofdeinde van het patiënten bed zie de letters O2 of Lu staan. Vaak is daar het een en ander aan apparatuur op aangesloten en verbonden met de patiënt in bed. Nu datgene bouwen wij met alleen vrijwilligers op.
De intensief care’s zijn gekoppeld aan het operatiecentrum. Zodat de geopereerde patiënt direct na de operatie ingreep wordt overgebracht om daar verder behandeld te worden en later naar het beddenhuis gebracht te worden. Het centrum bestaat uit 8 kamers met elk 5 bedden.
Op de intensiever care’s worden de het zelfde systeem geplaatst. Elke kamer heeft 13 afnamen punten.

Het medisch gassen systeem wordt gevoed vanuit een technisch ruimte gelegen op de 10 verdieping.
Daar is een ruimte voor de medisch perslucht compressor( 2 stuks) en een koolzuur flessen opstelling met een omschakelinstallatie. Deze schakelt om zodra gasfles leeg is naar de volle. Een signaal gaat naar het operatie centrum. Waarop de medische gassen dienst wordt gewaarschuwd. Die op hun beurt de lege fles wisselt voor een volle. Zo is er altijd continue koolzuur aanwezig op het operatie centrum.
Als deze installaties worden door onze vrijwilligers geïnstalleerd.
Je zal begrijpen het erg veel werk. Wij doen dit dan ook in 2 periodes. In maart en nu in oktober zijn wij met 7 man aan het werk. In totaal 22 dagen met een gemiddelde werkdag van 9 uur zitten wij al gauw op 198 werkuren. Daarbij opgeteld de uren die in het voortraject komen wij algauw op 350 uur werk.
De kosten voor dit project liggen ergens bij € 84.000.
Wij kopen alles zelf in en stellen het op transport naar Moldavië.
Onze donateurs dit allemaal financieel mogelijk maken zijn:
Wilde Ganzen.
R.K. Wees en Oude Lieden Fonds
Emmaus Bilthoven
Salomons hulp Fonds
Ziekenfonds Bode
Joh. Donk-Grote stichting
Dr Hofstee stichting

Natuurlijk is er vandaag ook nog gewerkt. Twee van de drie intensieve care’s zijn klaar. Zijn gestart met operatie kamers 9e verdieping.

• 14 Oktober 2014 - 21:38

Constantijn:

Belangrijk werk, professioneel uitgevoerd door een team van goed op elkaar ingespeelde vrijwilligers.

Vaak vergeet men in de westerse wereld dat we het hier zo goed hebben, er wordt over van alles en nog wat geklaagd. De paar keer dat ik mee was met jullie team heb ik enorm leren relativeren. Bij ieder west Europees ziekenhuis waar ik beroepshalve kom zijn dit soort voorzieningen zo vanzelfsprekend dat men er niet bij stilstaat, sterker nog, men kan het zich zelfs niet voorstellen dat er elders in Europa nog ziekenhuizen zijn waar een medisch gassennet gewoon niet aanwezig is. In Nederland komt af en toe de term 'sociale dienstplicht' nog wel eens voorbij, ik denk dat 2 weken met jullie meewerken een goede invulling van zoiets zal zijn.

• 15 Oktober 2014 - 21:38

Doederina: