1 mei, dag van de arbeid. - Reisverslag uit Chisinau, Moldavië van Arnold Rijn - WaarBenJij.nu 1 mei, dag van de arbeid. - Reisverslag uit Chisinau, Moldavië van Arnold Rijn - WaarBenJij.nu

1 mei, dag van de arbeid.

Door: Arnold van Rijn

Blijf op de hoogte en volg Arnold

01 Mei 2015 | Moldavië, Chisinau

Aan de 1 mei viering als viering van de arbeidersbeweging ligt de invoering van de achturige werkdag ten grondslag. Alfred de Grote (848-899), koning van het Engelse Koninkrijk Wessex, verkondigde voor het eerst de gedachten over een evenredige etmaal verdeling. De eis om slechts acht uur per dag te werken werd in de 15e en 16e eeuw veelvuldig onder de Engelse ambachtslieden gehoord. De grondtoon van de Dag van de Arbeid is heden ten dage het gevoel van internationale verbondenheid.

De internationale verbondenheid hebben wij vandaag mogen ervaren. Op de Sectie Reanimare. 3e verdieping, waar wij aan het werk zijn, heeft het voltallige personeel ons een traditionele Roemeense maaltijd aangeboden. Als dank voor al het werk wat inmiddels is gedaan en wat nog komen zal. Het gaat hun verbeelding wat zij straks met de systemen kunnen doen nu al ver te boven.
Waar maar liefst 8000 bevallingen op jaarbasis plaats vinden. Het voelt voor ons als verbonden te zijn met dit ziekenhuis. Overigens de 8urige werkdag waar Alfred de Grote over sprak zit er voor ons niet in.
Onze dagen van 08.00 tot 18.30 zijn niet echt een evenredige etmaal verdeling.

Wij vorderen op de 3e verdieping. Montage van het transport leiding net op de gang is afgerond. De eerste volledige kamer met 24 afname punten is klaar. Wietze en Ype zijn verhuisd naar de 5e verdieping voor het aanleggen van de transport leiding zuurstof en luchtleiding daar. Wel brengt het werk veel meer technische obstakels met zich mee dan dat wij hadden ingeschat. Het hele bouwdeel opleveren zal zoals het zich nu laat aanzien a.s. dinsdag worden. Zo’n 1 ½ later dag verwacht. Goed, morgen zien wij wel weer verder. Het kan ook ineens erg mee zitten en loop je de tijd zomaar weer in.

• 01 Mei 2015 - 19:37

Hammy Plas-Bosma:

Sterkte mannen met jullie geweldige werk; net zo als de mensen daar gaat dit ons verstand ook te boven!
    Groeten aan mijn broertje

• 02 Mei 2015 - 10:05

Truus Koster:

Zoals elke keer, weer petje af voor jullie harde werken en inzet!
    Leuk om de verslagen te lezen en zo een beetje te weten waar jullie mee bezig zijn.
    Hartelijke groet.
    Truus Koster, MAX Maakt Mogelijk

• 02 Mei 2015 - 11:23

Ineke De Jong:

Bijzonder werk en een bijzondere reis weer. Succes nog komende week!