Oncologisch Instituut, Chisinau, Moldavie - Reisverslag uit Chisinau, Moldavië van Arnold Rijn - WaarBenJij.nu Oncologisch Instituut, Chisinau, Moldavie - Reisverslag uit Chisinau, Moldavië van Arnold Rijn - WaarBenJij.nu

Oncologisch Instituut, Chisinau, Moldavie

Door: Arnold van Rijn

Blijf op de hoogte en volg Arnold

20 Maart 2014 | Moldavië, Chisinau

donderdag 20 maart Oncologisch Instituut, Moldavië.

Vandaag geen werkdag. Maar een bezoek gebracht aan het 1e stads kinderziekenhuis van Chisinau. Afspraak met de directeur de heer Savin. Een groot ziekenhuis waar elk jaar zo’n 8000 bevallingen plaats vinden. Waar gemiddeld 27000 patiënten worden behandeld. Het ziekenhuis staat net buiten het centrum en telt 5 groter gebouwen welke op het terrein verspreid staan. Wij hebben de plannen klaar om er medische perslucht en zuurstof te gaan aanbrengen. Gecalculeerd zijn in totaal 70 aansluitpunten in 4 van de 5 gebouwen voor een totaal kosten plaatje van € 115.000 netto. Het ziekenhuis bereid de komende zomer de faciliteiten voor die nodig zijn om compressoren en zuurstofschakelstation te plaatsen. Eén belangrijk punt is op welke wijze de panden middels het leidingnet kunnen worden verbonden. Technisch niet zo ingewikkeld maar er liggen nogal “veel” elektrische voedingskabels in de grond waarvan met niet exact weet waar deze zich bevinden. Ook moet er een weg worden overgestoken waar elke 10 minuten een ambulance overheen komt. Maar volgens de heer Savin gaan ze dat oplossen. Nu wij dit hebben geconstateerd is er nog tijd genoeg de oplossing er voor te bedenken volgens hem. Na afscheid genomen te hebben terug naar het Oncologisch Instituut waar wij hebben geluncht.

Eerder in de week was de bouwdirecteur van een nabij gelegen algemeen staats ziekenhuis voorbij gekomen. Hij had namelijk gehoord van onze aanwezigheid en wat wij aan het doen waren. Hij wilde graag zijn ziekenhuis laten zien. En met ons van gedachte wisselen over het medische gassen net. Zij zijn namelijk begonnen met een renovatie van de röntgen afdeling. En er direct naast een operatie centrum te plaatsen met intensieve care. Het ziekenhuis bevind zich op loopafstand van het Oncologisch Instituut. Bij aankomst werden wij hartelijk ontvangen en tot onze grote verbazing zag de entree er heel modern uit. In de ontvangst hal bevind zich een bibliotheek, restaurant, café, supermarkt en zelfs een bank. Dat was nog niet alles bij onze rondgang staat aan de achterzijde van het ziekenhuis gebouw een compleet nieuw gebouw. Bij navraag, zijn er ook in geweest, een compleet operatie centrum in aanbouw. Volgens westerse maatstaven. De Wereldbank heeft het mogelijk gemaakt om dit complex te bouwen. Erg groot contrast met de ziekenhuizen die wij hebben bezocht tot nu toe. Zij hopen het dit najaar in gebruik te nemen.

Morgen gaan wij ons project, althans de 1e fase afronden in het Oncologisch Instituut. Onze materialen en gereedschappen opruimen.

Want we cooing home!

• 20 Maart 2014 - 19:47

Doederina :

Wat moet het weer een goed gevoel geven, weer wat afgerond te hebben. Wat mij een goed gevoel geeft is dat jullie zaterdag weer thuis komen. Mannen geweldig wat jullie hebben gedaan, diep respect. Nu maar weer hopen dat de financiën weer rond komen voor het volgende project. Morgen een leuke dag en voor zaterdag een hele goede vlucht gewenst. Groetjes van mij

• 21 Maart 2014 - 12:34

Fred:

Jullie hebben prachtig werk geleverd en weer een nieuwe uitdaging gezien. Maar het is ook mooi om te horen en jullie om te zien, dat er vooruit gaan is in het nieuw te bouwen ziekenhuis naar de moderne maatstaven. Goede en plezierige terug vlucht.