Tablet in de brand - Reisverslag uit Chisinau, Moldavië van Arnold Rijn - WaarBenJij.nu Tablet in de brand - Reisverslag uit Chisinau, Moldavië van Arnold Rijn - WaarBenJij.nu

Tablet in de brand

Door: Arnold van Rijn

Blijf op de hoogte en volg Arnold

08 Oktober 2014 | Moldavië, Chisinau

Vanmorgen zoals gebruikelijk na ons ontbijt naar het ziekenhuis. Het lijkt wel routine. Ieder van ons pakt zijn klus weer op. Ik ben echt trots op deze mannen. Nooit gedacht in het prille begin, 1990, dat het tot deze omvangrijke projecten zou komen. Vandaag stond op het programma het solderen van de zuurstofleiding en het afmaken van de persluchtleiding. Eén van de dienstdoende zusters kwam vragen of vandaag het operatie blok klaar zou komen. Waarop wij antwoorden ja hoor, laat de schoonmaak en de technische dient voor reparaties maar komen. Want later vandaag starten wij op het ander deel van het operatie complex. Ze keek ons verbaasd aan en zij na enige tellen : nee hoor, wij opereren morgen nog aan de andere zijde en daarna verhuizen wij naar deze kant. Nu stonden wij haar erg verbaasd aan te kijken. Nee hoor was ons antwoord, vanmiddag starten wij. Maar, maar dat kan niet. Daar is geen tijd voor was haar verbouwereerde antwoord.
Oké, wij naar ons contactpersoon de heer Rangu, hij op zijn beurt naar het hoofd van het operatie centrum. Gezamenlijk naar het operatie centrum om de zaak te bespreken. Hoofdzuster er bij en nog een paar anderen. Verrassend genoeg zegt het hoofd dat het wel kan vandaag. Is geen punt, je regelt het maar en hij verliet het centrum. Daar stond ze met een opdracht, naast een vol operatie programma ook nog even 7 operatiekamers laten opruimen, desinfecteren en inrichten zodat morgen het operatie hier kan plaats vinden. Ze liet zich niet uit het veld slaan. Ze begon direct diverse telefoontjes te plegen en tot onze verrassing waren er binnen een halfuur een aantal metselaars gekomen en gestart met reparatie werkzaamheden. Vervolgens een horde schoonmaaksters en in de middag zijn alle apparatuur en andere attributen verhuisd. Deels door artsen die een beetje schichtig langs ons heen hun apparatuur in veiligheid brachten.
O ja, daar tussen door hebben wij gewoon ons werk afgemaakt. Na de lunch gestart aan de ander zijde.

Waarom tablet in brand vraag je je af. Of liever gezegd rugzak met zware rook ontwikkeling.
Jan Scheerder ontdekte dat er uit één van onze rugzakken heeeeeel veeeeel rook kwam. En een stank!
Jan direct de rugzak open gemaakt en hem leeg geschut. Wat bleek, het was de rugzak van Ype. Waar een brandende tablet uit kwam rollen. Het kunststof was al behoorlijk door de hitte aan het verschroeien. De schrik was snel over, de stank overigens niet. Later bleek de tablet nog wet te functioneren al hoewel het beeldscherm behoorlijk troebel is.

Trouwens even wat anders de inspectie is achter de rug. En naar wij hebben begrepen is er een positief beeld bij de inspecteurs over het ziekenhuis. Zij kunnen er weer een jaar mee vooruit.
Tot slot er is vanmiddag ook een begin gemaakt op de intensieve care van de 9e verdieping

• 08 Oktober 2014 - 20:37

Ineke:

Dat is zeer gepaste trots! Veel groeten daar!

• 08 Oktober 2014 - 20:43

Gerry Janssen:

Geweldig heren maar denk er om dat je de zusters en de dokters ook liefde vol behandeld.
    Nog veel succes met de rest .T Kumt goed zeggen ze hier.

Groetjes uit lauwe.

• 08 Oktober 2014 - 20:43

Constantijn:

Gaat snel mannen!

Ype heeft zeker Hotmail.. :)

• 09 Oktober 2014 - 09:01

Fimke:

Hotmail kan de oorzaak zijn, of een firewall.

• 09 Oktober 2014 - 11:49

Joke:

Er wordt wederom hard gewerkt door jullie en het plaatselijk ziekenhuis personeel. Succes allemaal