1e kinderziekenhuis, Chisinau, Moldavie - Reisverslag uit Chisinau, Moldavië van Arnold Rijn - WaarBenJij.nu 1e kinderziekenhuis, Chisinau, Moldavie - Reisverslag uit Chisinau, Moldavië van Arnold Rijn - WaarBenJij.nu

1e kinderziekenhuis, Chisinau, Moldavie

Door: Arnold van Rijn

Blijf op de hoogte en volg Arnold

27 April 2015 | Moldavië, Chisinau

27 April 2015. Eerste werkdag 1e kinderziekenhuis Chisinau, Moldavie.

Zondag rond 10.00 hebben wij ons verzameld op Schiphol. Voor vertrek naar Chisinau, Moldavië.
Na een tussenlanding in Boekarest aangekomen om 10.30 in Chisinau. Daar werden wij erg hartelijk ontvangen door Tanya Lujanskaya en Serge Cobuscean van de Rotary Cosmopolitan. Wij zijn gebracht naar het hotel Summit zo goed als in het centrum van de stad.
Na ingecheckt te hebben werden wij door beide gebrieft voor maandag morgen. Ja, je leest het goed. In al die jaren dat ik dit werk doen is het mij, ons, nog nooit overkomen. Er werd een agenda uitgereikt hoe, morgen, onze dag er zal gaan zien. Wij waren op zijn minst verbaasd over deze informatie.
De volgende morgen na het ontbijt richting het ziekenhuis. Waar wij werden opgewacht door een delegatie onder leiding van dr. Savin. De directeur van het ziekenhuis. Ook nu een hartelijk welkom maar kort er na wel aan de slag. Materialen uitzoeken, operatietafels en operatielampen klaar zetten voortransport. Deels voor het traumatologisch centrum.
Deel van onze groep is naar het Oncologisch instituut gegaan om de aldaar achtergebleven gereedschappen en materiaal wagens op te halen. Welke vorig jaar daar zijn opgeslagen.
Weer terug in het kinderziekenhuis de compressoren naar hun plek gebracht en verder onze materiaal wagens klaar gemaakt. Na de lunch zijn wij gestart met de aanleg van de medische gassen systemen in het bouwdeel K.
In de bouwdeel zijn de bevalling kamers en de operatiekamers gehuisvest. Waar een omvangrijke deel van het project de komende 2 weken zullen uitvoeren. De kamers op de parterre verdieping stonden allemaal ter onze beschikking. Zoals onze coördinator George Hille had voorbereid.
Het valt ons erg op dat naast de Dr. Savin er vele anderen zijn die ons erg positief ontvangen. Het geeft veel energie om er iets moois van te maken. Aan onze spirit ligt het niet. Ik verbaas me telkens weer dat de groep weet wat er moet gebeuren en zonder al te veel discussie gewoon aan de gang gaat. Rond 18.00 zijn wij er voor vandaag mee gestopt. En op weg gegaan naar ons avondeten.
Helaas is onze site gehackt geweest. En werkt deze nog niet goed. Kijk op onze Faceboek pagina voor de foto’s.

• 27 April 2015 - 19:31

Doederina:

Zo mannen, jullie zijn weer los. Geweldig dat jullie altijd de tijd en de energie hebben dit te doen.

• 28 April 2015 - 09:11

Joke:

Nou mannen, de vaart zit er al goed in. Heel veel succes, ook dit maal weer met jullie geweldige werkzaamheden.