Vandaag Grote gezondheidsinspectie. - Reisverslag uit Chisinau, Moldavië van Arnold Rijn - WaarBenJij.nu Vandaag Grote gezondheidsinspectie. - Reisverslag uit Chisinau, Moldavië van Arnold Rijn - WaarBenJij.nu

Vandaag Grote gezondheidsinspectie.

Door: Arnold van Rijn

Blijf op de hoogte en volg Arnold

07 Oktober 2014 | Moldavië, Chisinau

Vanmorgen bij aankomst in het ziekenhuis grote consternatie. Wat was het geval?
Vandaag en morgen komen 20 inspecteurs van de gezondheidsdienst het ziekenhuis inspecteren. Iedereen erg nerveus en in de weer om hun afdeling er zo goed als mogelijk te laten uitzien. Hoofdverpleegkundigen die alle memo’s aan het doornemen zijn. Dat alles er maar zo uit ziet als het protocol voorschrijft. Want, zo begrijpen wij, als de inspectie langs komt en zij vinden het niet goed of niet goed genoeg kan het zo maar zijn dat er minder budget beschikbaar gesteld wordt of erger nog zelfs afdeling gesloten kan worden. Alle verpleging van hoog tot laag, schoonmaaksters, artsen allemaal in het kraakhelder wit. Om maar een goede indruk achter te laten.
Ook wij werden geconfronteerd met dit fenomeen. Vandaag zouden wij een start maken op de Intensieve care van de 9e verdieping. Je begrijpt het misschien al dat kon in geen enkel geval plaats vinden. Nee, want dan liepen wij zonder beschermende kleding de afdeling op en af. Niet dat er patiënten liggen hoor. Maar stel je voor wat de inspectie daarvan zal zeggen.
Wij natuurlijk in het verweer, ja maar, jullie weten toch, hebben wij toch afgesproken, dat wij nu daar gaan starten, vandaag. Dat wij maar 2 weken hier zijn. Dat dan het hele project opgeleverd moet zijn. Er was geen beginnen aan. Even dreigde het nog dat wij niet mogen werken op het operatie centrum 8e verdieping. Gelukkig na interventie van de hoofdzuster deze kwam met een simpel idee. Wij plaatsen gewoon op de toegang deur de regel “in reparatie” sluiten de deur. Zodat het niet echt zichtbaar is dat er gewerkt wordt. In de loop van de dag ging de deur toch een keer open en stond daar, hoe kan het ook anders, in kraak helder wit een vrouwelijke inspecteur. De hoofdzuster legde uit wat er gaande was en de inspecteur knikte begrijpend. Of zij iets van heeft gesnapt laten wij maar in het midden.
Status van ons project.
De perslucht zit er zo goed als in. Zuurstof vordert volgens onze planning. Morgen aan het eind van de ochtend zijn wij klaar. Kan de schoonmaak er in en in de middag na het operatie programma van de andere zijde de apparatuur worden overgezet en aangesloten. Zodat donderdag wij het 2e operatie blok onderhanden kunnen nemen.
Jammer dat er niet op de IC gestart is. Maar daarvan verwachten wij later de verloren tijd te kunnen inlopen.

• 07 Oktober 2014 - 20:20

Maria:

Wat een consternatie, maar jullie laten je niet snel wegjagen of vinden er wel weer wat anders op. Hopelijk niet al te veel van deze calamiteiten, anders komt het project niet klaar. Heel veel succes mannen

• 07 Oktober 2014 - 20:31

Doederina:

Hihi, er zal daar ook eens iets gewoon/normaal lopen. Maar gelukkig is het goed gekomen. En al wat foto's gemaakt. Zit weer met smart te wachten

• 07 Oktober 2014 - 23:18

Leny Goijer:

Goed bezig mannen! Succes verder!

• 08 Oktober 2014 - 09:08

Fimke:

Had men werkelijk verwacht dat jullie 2 dagen stil zouden zitten? Dan kennen ze de mannen van Urgenta nog niet :) haha. De hoofdzuster heeft het prachtig opgelost zo.

• 08 Oktober 2014 - 09:20

Fred:

Prachtig om jullie zo te kunnen volgen met het werk in het ziekenhuis. Tja dat als op rolletjes zal lopen dat past niet bij jullie (Moldavië), juist deze uitdagingen maken het werk daar zo mooi. Succes met de witte verpleegster. (Lijk wel een reclame "de witte motor")

• 08 Oktober 2014 - 12:54

Constantijn:

Dat doet me een beetje denken aan die keer dat we in het Treime in Chisinau bezig waren en men ons verzocht om mondkapjes, slofjes, mutsje en een overjasje te gaan dragen tijdens het boren door betonmuren en -vloeren en alle overige werkzaamheden daar, zodat er geen bacteriën van ons vrij zouden komen in de ruimte...